Wij zijn groep 6A | |
juf Elise de Rooijelise.de.rooij@stichtingpenta.nl werkdagen: maandag t/m vrijdag Leerkracht groep 6 + ICT beheerder | Nieuws uit Groep 6
Agenda van groep 6
December2 december: ICT dag 5 december: Sinterklaas 9 december: ICT dag 16 december: ICT dag 19 december: Kerstviering 20 december: Foute Kersttruien dag 21 december: kerstvakantie
|
Beste ouders, opa’s, oma’s en andere familieleden of geïnteresseerden … Welkom op de site van groep 6a!
Ik ben juf Elise en voor het derde jaar op rij heb ik nu groep 6, wat ik echt onwijs leuk vind. Naast fulltime leerkracht, ben ik ook ICT-beheerder op school. Hier krijg ik uren voor, waardoor ik af en toe uit de klas zal zijn om me hiermee bezig te houden. Tot december is er hier een vaste invalleerkracht voor: Sanne Dekker. Ik zal proberen in het kort te vertellen wat we in groep 6 allemaal behandelen en wat de kinderen (en jullie) allemaal kunnen verwachten. Op deze manier bent u op de hoogte van wat er allemaal gaat komen. Wilt u hier nog beter van op de hoogte blijven? Kom dan gerust kijken in de klas! De doelen waar we die dag of periode aan werken kunt u terugvinden in de klas. Ook zullen er regelmatig werkjes van kinderen in de klas tentoongesteld worden en kunt u zien aan welk project we werken.
Doordat we twee groepen 6 hebben willen we zo veel mogelijk met elkaar gaan samenwerken. Dit zul je geleidelijk aan steeds meer zien of horen van uw kind. Elk kind werkt/ leert op hun eigen niveau, we houden hierbij rekening met het geven van de instructie en zelfstandige lessen. Ook zullen we opdrachten in de weektaak geven waarbij er samengewerkt moet worden. Daarnaast zullen we lessen zoals Groove me (Engels) mixen, zodat wij maar één les hoeven voor te bereiden en niet allebei dezelfde les geven, op hetzelfde moment.
Agenda Op de site kunt u belangrijke agendapunten vinden. Als uw kind ergens naartoe moet, denk hierbij aan dokter of tandarts etc. of als er een verjaardag wordt gevierd, laat dit dan graag aan mij weten of schrijf dit in onze klassenagenda. De Vreedzame School We hebben samen een hele goede start gemaakt in de klas. Dit vind ik heel belangrijk. Doordat er een prettige sfeer in de groep heerst komen de kinderen beter tot leren. Ik maak hierbij gebruik van de methode De Vreedzame School. We zorgen ervoor dat we een groep zijn waarbij we op elkaar kunnen rekenen, vertrouwen en elkaar kunnen helpen. We luisteren naar elkaar, zijn eerlijk en komen onze afspraken na. Rekenen We rekenen met de methode Pluspunt. De leerstof wordt hierbij gedifferentieerd aangeboden. We hebben vier verschillende niveaus waar de kinderen in kunnen werken. Ik vind het erg belangrijk dat de kinderen zich zelf verantwoordelijk voelen voor hun werk. De kinderen vragen zelf om extra instructie of huiswerk als ze dit nodig vinden. Uiteraard zal ik dit aanbieden bij de kinderen waarvan ik het nodig vind. Maar ik wil het allereerst zelf uit de kinderen laten komen. Alles-in-1 en Alles Apart Voorgaand jaar hebben de kinderen al kennis gemaakt met deze methodes. Nieuw dit jaar is dat we de projecten en spellingsregels beter tot zijn recht willen laten komen door de twee methodes niet meer gelijktijdig aan te bieden. We starten met een project, waarna we drie weken Alles Apart aanbieden, voordat er een nieuw project wordt gestart. Op deze manier hoop ik dat het project veel meer gaat leven bij de kinderen en in de klas. Begrijpend lezen We maken hierbij gebruik van de methode Nieuwsbegrip. Elke week, op donderdag, maken we aan de hand van een actueel onderwerp opdrachten. Hierbij wordt er aandacht besteed aan de woordenschat, voorspellen van de tekst, samenvatten en vragen zo goed mogelijk uit de tekst halen. In de klas besteed ik hier extra aandacht aan door met een groepje van tevoren de tekst al te lezen en de moeilijke woorden te bespreken. Daarnaast maakt de hele klas ook Nieuwsbegrip op de computer. Dit kunnen de kinderen thuis ook doen. Naast de Nieuwsbegrip methode hebben we ook begrijpend lezen teksten in de Alles-in-1 en Alles Apart methode. Verkeer Hoe ouder kinderen worden hoe meer zij gaan deelnemen aan het verkeer. Inzicht in het verkeer en kennis van de verkeersregels bevordert hun veiligheid. In de klas besteden we aandacht aan deze aspecten. Tip: ga vaak samen fietsen en vertel waar je op moet letten in bepaalde situaties, wijs op borden en hun betekenis. Maak je kind wegwijs in het verkeer! Studievaardigheden Blits is een methode die we in groep 6 gebruiken voor het ‘begrijpend lezen van informatieve teksten en andere studievaardigheden’. Hier starten we aan het begin van het schooljaar al mee om te oefenen voor de Cito studievaardigheden. Eens per twee weken behandelen we een doel. Engels Voor Engels maken we gebruik van de methode Groove.me. Elke twee weken krijgen de kinderen hier een les over. De methode baseert de lessen op popmuziek, op deze manier leeft het meer voor de kinderen. We leren die les nieuwe woorden, maar ook zinnen. Het is een combinatie tussen zien, luisteren en zelf spreken. Deze les wordt door mij geheel in het Engels gegeven. Dit doe ik omdat de kinderen niks leren van het Engelse woordje vertalen naar het Nederlands. Dan kunnen ze er later evengoed nog niet mee uit de voeten. Kompastijd (weektaak) We werken tijdens Kompastijd aan onze weektaak, als het werk voor die dag af is. De weektaak is opgebouwd uit opdrachten voor twee weken. De weektaak bestaat dit moment nog uit ‘moet’ en ‘mag’ taken. De verplichte opdrachten moeten hierbij eerst af, voordat ze aan de keuze opdrachten mogen werken. In het begin kader ik dit nog, zodat ik goed zien welke kinderen er een handige planning kunnen maken voor zichzelf. De begeleiding en de gesprekjes met de kinderen is hierbij van belang. Wanneer de klas zich bezig houdt aan hun weektaak, is er tijdens de Kompastijd een moment om kinderen te begeleiden met hun weektaak, hier gesprekken over te voeren, kinderen extra instructie te geven, etc. Tot slot Contact met ouders vind ik erg belangrijk. Zorgen dat we op één lijn zitten betreffende uw kind. Heeft u vragen of opmerkingen, kom dan gerust naar mij toe of mail me, dan maak ik daar tijd voor (na schooltijd). Mijn deuren staan altijd voor jullie open, letterlijk! 😊
Op naar een fijn jaar!
Groetjes, Elise de Rooij
OktoberDag van de Duurzaamheidvrijdag 18 oktober
Theatervoorstelling "Scheepsjongens van de Bontekoe"dinsdag 15 oktober 2019 uitje :) We zijn vandaag naar de scheepsjongens Bontekoe geweest. En het ging over twee mannen en één vrouw. Ze gingen varen met nieuw Hoorn. Niet in echt maar gewoon voor het nep. Het was echt een leuke voorstelling het was ook heel grappig. Het ging over een man die droomde over dat hij op de zee wou varen en nieuwe dingen wou verkennen en avonturen wou beleven. hij wou scheepsjongen worden en dat werd hij. Er was nog wat grappigs als ze een goed idee hadden deden ze boink (boks). Het was een hele leuke voorstelling. Toen gingen we terug fietsen en toen kwamen we ook nog slogan tegen zet je licht aan. Het was een te gekke voorstelling. Geschreven door: Matz en Bastiaan
De Bontekoe Door Presley . Janiek De bontekoe is voor oud en jong. En het is leerzaam en leuk. Je kunt de voorstelling genieten. HET is een super voorstelling.
Voorstelling Van Bontekoe: Er zijn twee scheepsjongens en een scheeps meisje En er worden liedjes gezongen en toneel gespeeld En het schip van de Bontekoe heet nieuw Hoorn
LezenIedere ochtend starten we met (15 min) lezen. We lezen in een boek van thuis, een boek geleend bij de bieb of een gekozen boek uit onze schoolbibliotheek. Lezen vormt DE basis voor allerlei uiteenlopende vakken die aan de orde komen. Thuis lezen kan ook echt ondersteuning bieden. Om het lezen uit de groep nog meer te verbeteren lees ik iedere ochtend met een aantal kinderen en gaan we sinds deze week ook voorlezen bij de kleuters!
SeptemberSchooljudoWe leren bij de Judo om respect voor elkaar te hebben. De lessen gaan erg goed en we worden er al steeds beter in. |

Voorleesmiddag groep 6
Woensdag is een toffe voorleesmiddag geweest. In de groepen 6 kwamen een aantal ouders en zeven kinderen uit groep 8 een boek voorlezen. De kinderen waren geconcentreerd aan het luisteren en er zijn vele mooie verhalen voorgelezen. Wij danken degene die hebben voorgelezen!