Hoofdluis

Kompas nieuws van 30-08-2021

Helaas zijn er weer hoofdluizen ontdekt. Op school is geen kriebelbrigade. Ouders dienen zelf hun kind te controleren. Als wij luizen ontdekken zullen we ouders bellen om hun kind op te halen. De andere ouders van de groep worden via een Kwieb op de hoogte gebracht.

Hieronder de richtlijnen:

Hoe ontdek ik hoofdluis bij mijn kind?

Hoe eerder u luizen of eitjes (neten) ontdekt, hoe sneller u de luizen kunt bestrijden. Kinderen hebben vaak hoofdluis zonder het te weten.

Controleer dus regelmatig tussen de haren: vooral op jeukende plekken, achter de oren, onder de pony en in de nek. Hoofdluizen kunt u zien bewegen. Of u ziet grijswitte puntjes (neten) die aan het haar vast zitten.

Kijken alleen is niet voldoende. Controleer het haar met een fijntandige kam (stof- of luizenkam). Kam vanaf de hoofdhuid tot aan de punten. Doe dit boven een wit papier of een witte wasbak. Luizen die bij het kammen in de bak of op het papier vallen, ziet u als kleine grijze of bruine spikkels bewegen. Als u alleen kijkt, zónder te kammen, dan is de kans groot dat u luizen mist.

Wat moet ik doen als ik hoofdluis ontdek?

Als u luizen of neten bij uw kind ontdekt, controleer dan het hele gezin. Behandel alleen de gezinsleden die luizen of neten hebben.

Meld het op school. Dan kunnen andere ouders hun kind op luizen controleren en zo nodig behandelen. De kans dat uw kind opnieuw luizen krijgt, is dan kleiner.

Hoe behandel ik hoofdluis?

2 weken dagelijks kammen.

Als u luizen of neten in het haar ontdekt, moet u al het haar zorgvuldig uitkammen met de luizenkam. Vanaf de hoofdhuid tot aan de punten. Daarmee verwijdert u de luizen. De kans dat u anderen besmet is dan al sterk verminderd. De kam kunt u kopen bij de drogist of apotheek.

Omdat achtergebleven neten later kunnen uitkomen, moet u het kammen 2 weken lang elke dag herhalen.

Kam het haar als het nat is. Met een beetje crèmespoeling of antiklittenshampoo glijdt de kam gemakkelijker door het haar.

Maak de kam na gebruik goed schoon met water en zeep.

2 weken lang dagelijks uitkammen is op zich voldoende om luizen te bestrijden.

Wassen van kleding (jassen, sjaals en mutsen), beddengoed en knuffels is niet nodig. Als u goed kamt, is dat voldoende, zo blijkt uit onderzoek.

Als alleen kammen niet heeft gewerkt, dan kunt u de kambehandeling herhalen in combinatie met een antiluizenlotion (bij voorkeur dimeticon). Ook hierbij moet u het haar weer 2 weken lang dagelijks kammen. De wasbeurt herhaalt u na 7 dagen.

De lotion kunt u kopen bij de drogist of apotheek. Het heeft geen zin de lotion al meteen te gebruiken als u de luizen ontdekt.

lice lice