MQ scan

Kompas nieuws van 24-10-2022

Betreft: Monitoren motorische vaardigheden

Beste ouders/verzorgers van de groepen 2/3 tot en met 8,

Wij nemen ons voor om deze week de MQ Scan af te nemen in groep 2/3 t/m 8. De MQ-Scan bestaat uit een beweegparcours waarin 5 tot 7 vaardigheden als lopen, springen, balanceren, klimmen etc. aan bod komen. De MQ Scan is ontwikkeld door de Haagse Hogeschool en de VU Amsterdam. De baan is wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd. Variabelen als leeftijd, geslacht en de tijd dat het kind doet over het afleggen van het parcours, bepalen het Motorische Quotiënt (MQ).

De kinderen zullen tijdens de gymles het parcours doen terwijl de andere kinderen zelf ook bewegen in een vrije gymsituatie. Het doel is hiermee preventief scannen van het motorische niveau van de kinderen van het Kompas.

De MQ Scan is een initiatief van uit stichting Penta en alle beweegmanagers in Hoorn. De gegevens van de scan worden gebruikt om inzicht te krijgen in het motorische niveau van kinderen in de leeftijden 4 t/m 12 jaar. Met als belangrijkste doel een goede motoriek voor de toekomst te garanderen. Kinderen met een goede motoriek beleven meer plezier aan sport & bewegen en blijven daardoor ook langer bewegen. Een goede motoriek heeft direct zijn invloed op de gezondheid van kinderen.

Door deze test bij ons op school af te nemen, kunnen wij en u als ouder, inzicht krijgen in de motorische vaardigheden van uw kind. N.a.v. de MQ-score kunnen er accenten in de lessen bewegingsonderwijs worden gelegd en wordt zichtbaar of er wellicht een motorische achterstand is of dat er misschien wel sprake is van motorisch talent. In dit geval wordt er contact opgenomen door de groepsleerkracht.

De MQ Scan is volledig AVG-proof en heeft alle noodzakelijke maatregelen getroffen om zorg te dragen voor de veiligheid van persoonlijke gegevens. Hiervoor zijn de noodzakelijke contracten gesloten met lokale samenwerkingspartners zoals de AVG-wet voorschrijft.  Alle data is op beveiligde Nederlandse servers opgeslagen en valt als zodanig ook onder de Nederlandse wet en regelgeving.

Meer informatie over de MQ Scan kunt u ook vinden op https://mqscan.nl/ouders/

Het privacy & beveiliging beleid van MQ Scan kunt u via deze link nalezen.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Anouk Ossen

Nederlands 1ste wetenschappelijk onderbouwde motorische scan,

die leerkrachten in staat stelt in 1 gymles alle kinderen te scannen.

www.mqscan.nl ING NL14 INGB 0007464403

info@mqscan.nl KVK nr. 67718809