Unicefloop zaterdag 3 juni

Kompas nieuws van 08-05-2023

Beste kinderen en ouders,

We vinden het belangrijk dat we op jullie website iets kunnen vertellen over de komende Unicefloop op zaterdag 3 juni 2023.

Misschien weten jullie al dat onze Loop in Hoorn de grootste Unicefloop van Nederland is waar de meeste kinderen aan deelnemen en die het meeste geld opbrengt. Daar zijn wij geweldig blij mee en daar mogen jullie ook geweldig trots op zijn.

Eerst het zeer goede nieuws: jullie hebben in 2022 heel veel geld opgehaald.

Het was een monsterbedrag van ruim € 17.000,- .Geweldig!

Met dat geld heeft Unicef heel veel gedaan. Unicef heeft het geld kunnen besteden aan het bouwen van klaslokalen van gerecycled plastic..

Thema 2023:

Dit jaar lopen we ‘weer’ voor: ’Plastic afval: bouwstenen voor de toekomst’

Anderhalf miljoen kinderen in het Afrikaanse land Ivoorkust kunnen niet naar school. Simpelweg omdat er niet genoeg klaslokalen zijn. Het inzamelen en recyclen van plastic kan bijdragen aan de oplossing.

Ivoorkust heeft een groot afvalprobleem. Rondslingerend plastic op straat vervuilt het grondwater, waardoor kinderen dodelijke ziektes kunnen oplopen. Slechts een klein deel van het plastic wordt ingezameld door jongeren en vrouwen, en verkocht aan fabrieken om te recyclen.

Met het project ’Plastic afval: bouwstenen voor de toekomst’ wordt plastic omgesmolten tot bouwstenen. In de recyclingfabriek van UNICEF wordt het plastic afval voor een eerlijke prijs gekocht van de vrouwen. Binnen drie weken is een lokaal van gerecycled plastic klaar en kunnen kinderen er les krijgen.

Zoveel begint bij een kind. Als het tenminste kind kan zijn.

En dat kan Unicef alleen met jullie hulp! Door mee te doen met de Unicefloop.

De Unicefloop is een gesponsorde wandeltocht van 5,10 of 15 km waarbij kinderen geld bijeen brengen door zelf sponsors te zoeken voor elke gewandelde kilometer.

Start en finish van de Loop zijn bij de schouwburg ‘Het Park’. De start voor de 5 en 10 km vindt plaats tussen 9.00 en 11.00 uur en voor de 15 km tussen 9.00 en 10.00 uur. De route is net als in 2022 richting Grote Waal en de kinderboerderij (5 km), richting Dwaalpark (10 km) en richting Scharwoude (15 km).

Bij de schouwburg zal weer van alles te beleven zijn: er is een springkussen, je kunt je laten schminken, er zijn verschillende muziekoptredens en er is een ballonnenclown.

Tijdens de tocht krijgen jullie een traktatie en na afloop een medaille of schoentje voor aan je medaille.

Ook ouders, opa’s en oma’s en andere familieleden zijn van harte welkom om mee te lopen. Zij kunnen zich op de dag zelf in de schouwburg laten inschrijven voor de loop tegen betaling van € 5,-

Het zou prachtig zijn als jullie je, net als in 2022, weer inzetten voor dit goede doel door een ‘handje te helpen’ … met je voeten.

Voor meer informatie over het thema ‘Plastic bouwstenen: bouwstenen voor de toekomst’’ kunnen jullie ook een kijkje nemen op de internetsite van Unicef: www.unicef.nl of onze facebookpagina: www.facebook.com/unicefhoorn

Je hoort binnenkort van je leerkracht hoe je mee kunt doen.

Hopelijk tot ziens op zaterdag 3 juni!

Hierbij ons promotiefilmpje voor dit jaar:

https://www.youtube.com/watch?v=1o-LFQNgvM4&t=8s (https://www.youtube.com/watch?v=1o-LFQNgvM4)

Screenshot 2023-05-08 10.02.18 Screenshot 2023-05-08 10.02.18