Wij zijn groep 8
| |
Leerkrachtenjuf Ineke Nooijwerkdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
juf Tineke Hajertineke.hajer@stichtingpenta.nl werkdagen: woensdag
| Nieuws uit Groep 8
Agenda van groep 8
|
Dit is de pagina van groep 8. Hier vindt u alle informatie en belangrijke data. Ook schrijven wij hier op waar wij mee bezig zijn in onze groep. 07-10-2019Let op! Vanaf deze week (morgen dus!) is onze gymtijd op de dinsdag veranderd. Wij gaan nu van 11.00-11.45 uur gymmen.
03-10-2019LET OP! Op dinsdag 8 oktober is er ook een toets Engels. Dat wordt maandag (Als de kinderen vrij zijn) hard studeren!!! 02-10-2019 nieuws uit groep 8We zijn afgelopen maandag begonnen met een nieuw thema van Alles-in-1. Het gaat deze week over Noord-Amerika. De kinderen mogen ook weer gaan leren voor de toets. Donderdag 3 oktober krijgen de kinderen de oefenstof mee. Op dinsdag 8 oktober is de toets.
Het thema van Alles-in-1 past ook mooi bij het Kinderboekenweek thema 'Reis mee'. In het kader van de Kinderboekenweek zoeken wij nog ouders, opa's, oma's, buren, kennissen of andere enthousiaste mensen die willen voorlezen bij ons in de klas. Het gaat om woensdagmiddag 9 oktober. Er hangt een intekenlijst bij de klas. U kunt ook een e-mail sturen naar een van ons!
We werken de komende weken dus niet met onze methode Alles Apart. We doen iedere dag 5 woorden dictees om de categorieen te oefenen die de kinderen nog moeilijk vinden. Ook zullen we extra aandacht besteden aan werkwoordspelling; we merken dat veel kinderen hier nog moeite mee hebben.
Zelf thuis extra oefenen kan via Gynzy kids: www.gynzykids.nl Alle kinderen hebben een inlognaam en code gekregen. Er kan ook een app gedownload worden, zodat er geoefend kan worden op de tablet of telefoon. Ideaal! 27-09-2019 Kinderpostzegels en sportnieuwsKinderpostzegels 2019 Afgelopen woensdag hebben de kinderen het mapje mee naar huis gekregen om de huizen langs te gaan voor de kinderpostzegels. Woensdag 2 oktober willen we graag de bestelformulieren terug hebben. Via missiekpz.nl kunt u meer informatie vinden.
Sportnieuws Het Cruijff Toernooi zal voor onze school plaatsvinden op woensdag 2 oktober op het Cruijff court in de Kersenboogerd. De deelnemende kinderen hebben hier al informatie over gekregen. Supporters zijn natuurlijk ook van harte welkom! 25-09-2019 Informatie groep 8“IK” de leerling op het Kompas Ik mag fouten maken, ik heb vertrouwen en ruimte nodig. Ik oefen. Ik heb een goed voorbeeld nodig, er moet voor mij iets gebeuren voor succes. Dat komt niet vanzelf. Ik heb een sterk motief om te leren. Ik ben nieuwsgierig. Ik ben eigenaar van mijn ontwikkelingsproces. Ik leer vanuit de context. Betekenisvol leren. Ik heb succeservaringen nodig, daar groei ik van. Ik kijk goed naar welke vraag er aansluit bij mijn volgende stap in mijn ontwikkeling. Hoe gaan we te werk?? We werken met een weekplanning voor twee weken. Op deze planning staan de klassikale lessen beschreven, extra taken én keuzeopdrachten. Tijdens de klassikale lessen kunnen de kinderen zelf aangeven of ze instructie willen volgen, maar de leerkracht is leidend. Als er bijvoorbeeld nieuwe stof wordt aangeboden, zullen de meeste kinderen bij de basisinstructie mee moeten doen. De verlengde instructie wordt dan gegeven in een kleinere groep aan de instructietafel. Op dat moment gaan de andere kinderen verder met de les. Als de les af is, maar de tijd niet om kunnen de kinderen altijd verder werken aan de overige taken op hun planning. Hier kunnen ze altijd mee verder wanneer hun werk af is of wanneer ze even moeten wachten tot de juf of meester er is. Uiteindelijk moeten ze aan het eind van de twee weken de lessen en taken afhebben. Ze mogen bij de taken en keuzeopdrachten zelf de volgorde kiezen. (eigenaarschap)?Kinderen kunnen op deze manier op hun eigen tempo werken en zo ontstaat er ruimte om je te?verdiepen?in dingen waar je je graag verder in wilt verdiepen.?Op basis van de toetsresultaten zijn de kinderen verdeeld in instructie groepen. Zo krijgen de leerlingen onderwijs op hun eigen niveau. Het werken met een weektaak zorgt ervoor dat we zo goed mogelijk kunnen differentiëren in aanbod en oefening. Gebruik maken van elkaars kwaliteiten. Tijdens de verwerking en de Kompastijd (zelfstandig werk tijd) kunnende kinderen zelf kiezen met wie ze gaan werken en waar ze gaan werken.(flexibele werkplekken). Dit begeleiden we goed, maar voor bijvoorbeeld spelling heb je misschien net iemand anders nodig dan voor rekenen. Kies je maatje met wie je het best kunt leren.(eigenaar van je eigen ontwikkelingsproces)Hiermee vergroot je de verantwoordelijkheid voor het eigen werk.Door zelf verantwoordelijk(en nieuwsgierig)?te zijn voor hun werk zullen kinderen op een gegeven moment zelf aan gaan geven aanwezig te willen zijn bij bijvoorbeeld een instructiegroepje.Mooier kan het niet. Niet alles wordt meer opgelegd en bepaald door de juf of meester maar de leerlingen krijgen zelf steeds meer de regie.
Procedure VO in het kort In november krijgen alle kinderen een voorlopig advies. In januari en februari kunnen alle kinderen open dagen van middelbare scholen gaan bezoeken. In februari krijgen de kinderen een definitief advies en moeten zij een school kiezen. In maart moeten de nschrijfformulieren terug op school zijn. Begin mei is de eindtoets, eventueel n.a.v. uitslag advies aan te passen in overleg met ouders, nooit naar beneden, enkele keer naar boven.
Kamp: info volgt nog! Musical: Beginnen met oefenen daarvoor na de eindtoets.
Nog wat praktische zaken Huiswerk: spelling woordjes, topo, gynzy kids (op pc, laptop, telefoon....), nieuwsbegrip, soms werk dat afgemaakt moet worden. Afspraken kunnen worden genoteerd in de klassenagenda. Wil iedereen even controleren of de gymkleding compleet is? (en ook nog past!)
Heeft u vragen? De deur staat altijd open. U kunt ook een e-mail sturen naar: ineke.nooij@stichtingpenta.nl (werkdagen maandag, dinsdag en woensdag) sanne.dekker@stichtingpenta.nl (werkdagen donderdag en vrijdag) |
Studiedag
Alle kinderen zijn de gehele dag vrij.